Po dva roky, kdy nebylo jednoduché, popřípadě vůbec možné s ohledem na situaci s covidem vycestovat za hranice, se každoroční výjezdy Prasklého řetězu odehrály v Čechách (2020 Klínovec a 2021 Českosaské Švýcarsko). Mimochodem obě lokality stály za to navštívit a nabídly našincovi plnohodnotné zážitky a dostatek tras různých obtížností. Letos se situace zlepšila a abychom se vrátili zpátky na notu zahraničních výletů byla vybrána lokalita Veporské vrchy v podhůří Nízkých Tater u našich východních sousedů. Ubytování bylo předem zajištěno v chatové oblasti obce Krpáčovo, nedaleko stejnojmenné vodní nádrže položené do nadmořské výšky přibližně 700 metrů.

S cílem Veľká chata pod Chopkom vyráží ve středu 15.6.2022 z Miletína patnáct nadšenců horské cyklistiky. Příjezd k chatě po cestě s přibližně 16% stoupáním u některých oprávněně vyvolává smíšené pocity „jak jako toto na kole“? Ano, je tu krásně, avšak syrovost krajiny a cesta spíše na offroad nám naznačuje, proč je oblast v létě hojně navštěvována spíše horskými turisty, v zimě pak skialpinisty a sjezdaři. Je zřejmé, že návraty z vyjížděk budou v režimu vyšší tepové frekvence a mokrých dresů.

Ve čtvrtek ráno vyrážíme po deváté hodině konečně na kolech, v naší výšce již s letními teplotami. Trasa je předem naplánovaná, vede směrem k severní části CHKO Poľana a dál po jejím severním cípu. Cestou se občerstvujeme u Chaty pod Hrbom, která se nachází v sedle vrchu Hrb (1255 m.n.m.). Zjišťujeme, pro zajímavost, že je geografickým středem Slovenska. Setkáváme se s místním bajkerem, konzultujeme s ním trasu a vypráví nám i o setkání s přemnoženým medvědem (před naším příjezdem na Slovensko došlo v této oblasti k napadení). Zřejmě je to důvod proč potkáváme turisty zřídka a když, tak většinou se zvonečky. Dál kolem vrchu Gazdov sjíždíme do Kamenisté doliny s přehradou Hrančok, nastoupáme na Dankovou a Veľkou dolinou do Čierneho Balogu. Převážně sítí vedlejších cestiček na Mazornikovo, Valaská a výšlapem naši chatu. Najeto 75 km, nastoupáno cca 2000m. Příroda je tu opravdu čistá, večer k nám přes terasu do společenské místnosti zavítal chráněný mlok a uvelebil se vedle krbu.

V pátek vyrážíme na kratší, ale přesto zajímavou trasu s cílem sehnat prodejce dobrého ovčího sýra. Skupina se zredukovala o tři nadšence vysokohorské turistiky, kteří vyrazili dobýt vrchol Chopoku. Stavíme se na pláži jezera Krpáčovo zjistit teplotu vody, na koupání to zatím není. Po cyklostezce přes Tále a po lesní cestě Bystrou dolinou zavítáme omrknout bikepark v Mýtě pod Ďumbierem, který se rozkládá na svahu vrchu Skalka (946 m.n.m.). Dnes probíhají poslední přípravy před spuštěním sezóny. Areál je to nevelký, ale se zajímavým zázemím. Někteří si nechají brnknout na strunku a posléze se sem vrátí prohnat své oře. Nicméně dnes jedeme dál. Okolo Bystrianské jaskyně a Chodorova vrchu přejíždíme do obce Valaská, kde na doporučení zajedeme k místní zemědělské společnosti. Dají se tu koupit čerstvé i uzené 100% ovčí sýry Slovenský oštiepok, Salašnický sýr, ovčí bryndza. Vezmeme pár vzorků, dohodneme objednávku až pojedeme do Čech a valíme dál na Hornů Lehotu. Nastoupáme na Kopaniny a kolem Súsedského vrchu dorazíme zpět k jezeru Krpáčovo, kde se zchladíme.  Na chatu je to už kousek, najeto 33 km, nastoupáno cca 800m. Večer vyhodnocujeme den, turisti z Chopoku dorazili sice až večer, ale s krásnými záběry z vrcholu a úctyhodnou dávkou horských kilometrů v nohách.

V sobotu se skupina kočírující stroje pro ostřejší terén rozhodla vyzkoušet trasy ve zmíněném bikeparku v Mýtě pod Ďumbierom. Ostatní vyráží na trasu, kterou jsme dle profilu nazvali „houpavá“. Z Bystré doliny nastoupáme po úbočí vrchu Stupka (936 m.n.m.) a dál se houpeme po jižní hranici NP Nízké Tatry. Kamenitou cestou, sjízdnou tak pro lesní stroje, se dostaneme do Horné Jarabé, kde v místní krčmě proběhnou halušky, kapustnice a jiné místní dobroty s doplněním tekutin. Následuje výjezd na sedlo Mlynárského vrchu (1052 m.n.m.) a dál po cyklostezce nazvané „Okolo Beňušky“ přes vyhlídku Šanské (850 m.n.m.) s velkou dřevěnou lavicí. Tady dokumentujeme panoramata, nádherný výhled je do všech stran. Napojíme se na cyklostezku „Zelená stuha Horehronia“, která nás dovede do bikeparku v Mýtě pod Ďumbierom. Setkáváme se s těmi co tu strávili den a pak už je jen návrat na chatu. Najeto máme 55 km, nastoupáno cca 1700m.

V neděli balíme, stavíme se ve Vlaské pro objednané sýry a pádíme domů do Čech s dobrým pocitem letošního výběru lokality. Uvidíme kam příští rok.